Wat zijn prebiotica en probiotica (voedingssupplementen)?

In dit artikel beantwoorden we de volgende vragen:

  • Wat zijn prebiotica en probiotica (voedingssupplementen)?
  • Wat zegt de regelgeving rondom voedingssupplementen?
  • Wat zijn natuurlijke bronnen voor prebiotica?
  • Wat zijn natuurlijke bronnen voor probiotica?

Wat zijn prebiotica en probiotica?

Pre- en probiotica zijn voedingssupplementen die direct inspelen op het darmmicrobioom en op de markt worden gebracht om een gezondheidseffect te bewerkstelligen bij de consument.

Het aanbod is legio, maar welke bacteriesoort heb je nodig bij welke gezondheidsklacht? Onderzoekers zijn er nog lang niet uit

Volgens de definitie van de Wereldgezondheidsorganisatie zijn probiotica levende micro-organismen die in een adequate dosering een gezondheidseffect geven.

Je kan probiotica kopen als gefermenteerde voedingsproducten of als supplementen bij de supermarkt, de drogist of online. De meeste probiotische producten bevatten bacteriën die behoren tot de genera Lactobacillus of Bifidobacterium, maar er zijn ook producten die andere bacteriën zoals Streptococcus, Enterococcus, of Escherichia bevatten, of gisten als Saccharomyces boulardii.

Veel producten bevatten één soort micro-organisme als probiotisch ingrediënt, maar er worden ook mengsels van verschillende micro-organismen aangeboden. Al met al is er een enorme variatie aan probiotische producten verkrijgbaar.

Het eten van vezelrijk voedsel is gezond, daar bestaat weinig tot geen discussie over. Prebiotica bieden daarbij de helpende hand. Prebiotica zijn specifieke suikerpolymeren die niet door ons eigen verteringssysteem kunnen worden afgebroken en vooral in de dikke darm als voedsel dienen voor het darmmicrobioom. Prebiotica kunnen worden toegevoegd aan voedingsproducten en worden ook aangeboden als supplementen in pillen, poeders of drankjes

Wat zegt de regelgeving rondom voedingssupplementen?

Regelgeving rondom gezondheidsclaims In Europa beoordeelt de EFSA (European Food Safety Authority) de gezondheidsclaims voor voedingssupplementen, dus ook voor pre- en probiotica.

Het door bedrijven geleverde onderzoek dossier dient als basis voor de evaluatie van een gezondheidsclaim op de verpakking van het product. De EFSA is streng en tot op heden is er geen goedgekeurde gezondheidsclaim voor probiotica en ook voor prebiotica zijn de meeste claims afgewezen.

In andere delen van de wereld zoals Canada, de Verenigde Staten, en Japan is de regelgeving anders en daar zijn wel pre- en probiotica op de markt met een goedgekeurde claim.

Ondanks de afwijzing door EFSA worden in Europa veel pre- en probiotica verkocht en zijn er mensen die baat hebben bij de consumptie van die producten.

Wat zijn natuurlijke bronnen voor prebiotica?

Natuuriljke producten met prebiotica:

  • Inuline: zit in wortels van bepaalde planten (chicorei, artisjokken, schorseneren)
  • Fructo-oligosachariden (FOS): bananen, uien, asperges, prei
  • Galacto-oligosachariden (GOS): peulvruchten en sommige noten

Wat zijn natuurlijke bronnen voor probiotica?

Probiotica zijn echter ook te vinden in gefermenteerde producten.

  • Zuurkool
  • Kimchi (Aziatische zuurkool)
  • Kefir
  • Tempeh
  • Zuurdesembrood

Wat is het effect van antibiotica op je microbioom?

De woorden probiotica en antibiotica hebben een relatie. Antibiotica zorgen ervoor dat beestjes het lichaam verlaten, probiotica zorgen dat er beestjes in het lichaam komen.

In licht van het belang van het microbioom voor ons bestaan is begrijpelijk dat er meer en meer gepleit wordt voor een terughoudend antibioticumbeleid.

Antibiotica hebben naast het gewenste effect op schadelijk bacteriën helaas vaak ook een ongewenst effect doordat ze nuttige spelers in het microbioom uitschakelen. Vooral bij jonge kinderen die volop bezig zijn met het ontwikkelen van een gezond microbioom is een terughoudend antibioticumbeleid gewenst.

Ondanks de genoemde stabiliteit zijn er veel externe factoren die de samenstelling van het microbioom kunnen beïnvloeden, bijvoorbeeld de samenstelling van ons voedsel, of het gebruik van antibiotica en andere medicatie.

Niet zonder reden wordt waar nodig het darmmicrobioom gekoesterd door het gericht toevoegen van micro-organismen (probiotica) of van vezelrijke componenten aan ons voedsel (prebiotica) waardoor de bacteriën in de darm beter persisteren.

Dit artikel is overgenomen van de website www.gezondmicrobioom.nl

Wat is het microbioom?

In dit artikel beantwoorden we de volgende vragen over het microbioom?

  • Wat is het?
  • Wat weten we er van?
  • Wat doet het?
  • Wat bedreigt het?
  • Waaruit bestaat het?

Wat is een microbioom?

Het microbioom is een verzamelnaam voor alle verschillende micro-organismen met een massa van ongeveer 2 kilo.

Deze enorme wolk van miljarden bacteriën, bacteriofagen, schimmels, protozoa, en virussen leven op:

  • je huid,
  • in je mond
  • in je darmen.

Ieder mens draagt tussen de 500 en 1500 verschillende soorten micro-organismen met zich mee

De gezondheid van dit microbioom is super belangrijk voor je lichaam. Zo heeft je microbioom een hele grote invloed op:

  • je immuunsysteem;
  • de ontwikkeling van je hersenen;
  • het verteren van je eten.

Het microbioom functioneert ook als een waarschuwingssysteem, binnen in je lichaam. Door allerlei leefstijl- en leefomgeving gerelateerde factoren wordt het evenwicht van je microbioom  drastisch verstoord.

Wat weten we van het microbioom?

In 2007 is voor het eerst een uitgebreid onderzoek naar het microbioom opgestart. De Amerikaanse gezondheidsorganisatie National Issues of Health heeft in dat jaar een aantal onderzoeker de opdracht gegeven om het menselijke microbioom in kaart te brengen. Onder de naam Human Microbioom Project is er 2 jaar onderzoek gedaan om meer inzicht te krijgen over het microbioom.

Inmiddels zijn er al meerdere onderzoeken gedaan en is er al duidelijker wat het microbioom is en wat het doet voor je spijsvertering, immuunsysteem en de eventuele invloed die het kan hebben op ziekten en chronische aandoeningen zoals allergieën, auto-immuunziekten, kanker, dementie, overgewicht en zelfs diabetes.

Wat doet het microbioom?

De bacteriën van je microbioom vervullen tal van belangrijke functies en ze zijn onmisbaar voor je. Zo zijn die bacteriën betrokken bij je spijsvertering. Ook zetten ze bepaalde vitaminen om, ze zorgen ervoor dat je niet ziek wordt en ze helpen je metabolisme (stofwisseling)

Wat bedreigt de microbioom?

Nu we het belang van de goede bacteriën leren begrijpen, realiseren wetenschappers zich ook welke bedreigingen de bacteriën tegenkomen. Het blijkt dat de moderne wereld niet bepaald een vriendelijke plek is voor ons microbioom.

Veel facetten van onze hedendaagse manier van leven kunnen in feite deze gemeenschappen schade aandoen. Dit begint al in de mond. Onze lippen, tong en wangen zijn de op een na meest bacterie-vriendelijke plek in mensen, na de darmen, en een vrij belangrijke toegangspoort naar de rest van het lichaam. Het drinken van zure dranken en een dieet vol suikers kunnen allebei de natuurlijke mondomgeving veranderen, zodat onze kleine maatjes minder welkom zijn, wat weer leidt tot gaatjes en paradontale ziektes.

Kijkend naar de rest van het microbioom, zorgen de steriliteit van de omgeving waarin we leven en een gebrek aan variëteit in onze diëten ook voor een vermindering van diversiteit in onze kleine interne gemeenschap.

Wat is het menselijk microbioom?

Het microbioom is een verzamelnaam voor alle microben die op en in ons lichaam leven. Microben zijn micro-organismen die leven op je huid, in je mond en darmen en in de longen en geslachtsdelen. Eigenlijk leven ze overal waar ons lichaam contact heeft met de buitenwereld.
Samen leveren deze bacteriën een belangrijke bijdrage aan ons welzijn.

Bij ieder individu het microbioom een andere samenstelling. Er bestaat dus niet zoiets als een gemiddeld microbioom.

Waaruit bestaat het microbioom?

Microbioom bestaat uit bacteriën, archaea, gisten, schimmels en virussen.

Dit artikel is overgenomen van de website www.gezondmicrobioom.nl

Wat is het huidmicrobioom?

In dit artikel beantwoorden we de volgende vragen over het huidmicrobioom:

  • Wat is het huidmicrobioom?
  • Wat beinvloed het huidmicroboom?

Wat is het huidmicrobioom?

Alle micro-organismen op alle afzonderlijke huidoppervlakken bij elkaar vormen het huidmicrobioom. Hieronder verstaan we bacteriën, bacteriofagen, virussen, schimmels, gisten en wat grotere diertjes zoals mijten.

In totaal zijn dat er gemiddeld één miljoen, bestaande uit meer dan honderd verschillende ‘bewoners en passanten’, die elke vierkante centimeter van onze huid bezetten. De passanten zijn micro-organismen uit onze leefomgeving die zich maar tijdelijk op de huid vestigen, terwijl de bewoners beschouwd worden als normale (commensale) micro-organismen die permanent op onze huid aan¬wezig zijn.

Wat beinvloed de huidmicrobioom?

Samenstelling van de huidmicrobioom is afhankelijk van verschillende factoren:

  • Diversiteit verschilt per locatie op het lichaam.
  • Afhankelijk van heersende zuurgraad
  • Vochtigheid
  • Zout- en talggehalte
  • Genetische achtergrond
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Beroep
  • Levensstijl
  • Leefomgeving
  • Gebruik antibiotica
  • Gebruik cosmetica

Dit artikel is overgenomen van de website www.gezondmicrobioom.nl

Wat is het darmmicrobioom? Wat is je darmflora?

In dit artikel beantwoorden we de volgende vragen over het darmicrobioom:

  • Wat is het darmmicrobioom?
  • Wat is je darmflora?

Wat is het darmicrobioom?

Het darmmicrobiom is een complex microbieel ecosysteem in je darmen. Darmmicrobioom is het geheel van micro-organismen dat zich in het maag-darmstelsel bevindt. Het is samenwerking tussen verschillende soorten organismen waar beide voordeel van hebben.

Wat is je darmflora?

Geheel aan micro-organismen in het spijsveteringsstelsel. Flora verwijst naar planten en in darmen zitten bacterien, schimmels en virussen. Darmmicrobioom is feitelijk een betere benaming.

Darmbacteriën zijn in staat voedingsvezels efficiënt om te zetten in korteketenvetzuren (acetaat, propionaat en butyraat) die via de darm in het lichaam verbrand kunnen worden en zo bijdragen aan energievoorziening.

Dit artikel is overgenomen van de website www.gezondmicrobioom.nl