5 vragen voordat je een e-mail verstuurt

Verplaats jezelf altijd even in de rol van ontvangen van de e-mail die je zo gaat versturen en stel je jezelf dan de volgende vragen:

1: Waarom zou ik deze mail openen?

Zorg altijd voor een duidelijk onderwerp die specifiek is en waarbij de ontvangen direct weet waar het over gaat en wat er van hem/haar verwacht wordt.

2: Wie ben jij?

Wanneer je voor het eerst een e-mail naar iemand verstuurd is het belangrijk om de aandacht te leggen op een gemeenschappelijke interessen, kenmerk of link.

3: Wat wil je van mij?

Probeer een e-mail te gebruiken als startpunt voor het maken van een telefonische afspraak, een koffie-meeting of video-call.

4: Welk voordeel kan ik hier uit halen?

Wanneer je een e-mail verstuurt ben je opzoek naar informatie, een antwoord of advies. Bedenk dat de ontvangen zich zal afvragen wat hij of zij er aan heeft om te reageren op je e-mail. Zorg er dus voor dat je waarde toevoegt aan een e-mail.

5: Waardeer ik je email?

Zorg altijd voor minimale etiquette. Check op spelfouten, besteed aandacht aan een goede opmaak, simpel taalgebruik (KISS) en zorg voor een correcte afsluiting.

Meer vragen

Social media vragen

Voortgangsgesprek

Voortgangsgesprekken zijn essentieel voor het evalueren van prestaties, het identificeren van groeikansen en het versterken van de werkrelatie tussen leidinggevenden en medewerkers. Om deze gesprekken effectief te benutten, is het belangrijk om gerichte vragen te stellen die leiden tot constructieve feedback en waardevolle inzichten.