Een missie (mission statement) is datgene dat de organisatie naar buiten wil uitdragen. Het geeft aan waarvoor de mensen uit de organisatie staan, wat hun identiteit en waarden zijn. Omdat een missie over zaken gaat die jaren hebben gekost om op te bouwen wordt een missie zelden veranderd.
Kort gezegd beantwoord een missie in de regel de vragen “voor wie, waarom en hoe?”
Waaruit bestaat een missie?
Een missie omvat in de regel in meer of mindere mate vijf aspecten:
1. Kernactiviteit: wie zijn we en wat doen wij?
2. Bestaansrecht: in welke fundamentele klantbehoeften voorzien wij?
3. Betekenis voor stakeholders: wat betekenen wij voor klanten, medewerkers en financiers?
4. Normen, waarden en overtuigingen: waar geloven wij in, wat zijn onze Kernwaarden?
5. Intenties en idealen: wat willen we bereiken, wat is onze gezamenlijke opdracht?
Stel de volgende vragen om een missie te formuleren:
- Waartoe en waarom bestaat onze organisatie?
- Wat is ons bestaansrecht?
- Wat is onze primaire functie? Wat is ons ultieme hoofddoel?
- In welke fundamentele behoeften voorzien wij?
- Voor wie bestaan we? Wie zijn onze voornaamste stakeholders?
- Wat is onze identiteit, welke normen en waarden vinden wij belangrijk?
- Wat is ons streefdoel? Hoe willen wij gezien worden?
- Wat is ons werkterrein?
Belangrijk: Het verschil tussen een missie en visie:
Missie | Visie |
Waarvoor we staan | Waarvoor we gaan |
Gericht op organisatie, bedrijf, individu | Gericht op omgeving |
Wie zijn we? Waar staan we voor? | Hoe gaan we met de wereld om? |
Identiteit, kernwaarden | Toekomst, droom |
Vanuit een lang verleden | Vanuit de verre toekomst |
Tijdloos | Kan worden bijgesteld |
Tips voor een missie:
Enkele tips voor het opstellen van een praktisch bruikbare missie:
- KISS: Keep it simple and short
- Wees geloofwaardig en eerlijk
- Inspireer en motiveer
- Creëer draagvlak en acceptatie
- Wees ambitieus, maar wel realistisch
- Vermijd slogans en trivialiteiten
- Zorg voor duidelijke communicatie
- Pas missie aan indien nodig