Categorieën
Gezondheid Microbioom

Wat zijn prebiotica en probiotica (voedingssupplementen)?

In dit artikel beantwoorden we de volgende vragen:

  • Wat zijn prebiotica en probiotica (voedingssupplementen)?
  • Wat zegt de regelgeving rondom voedingssupplementen?
  • Wat zijn natuurlijke bronnen voor prebiotica?
  • Wat zijn natuurlijke bronnen voor probiotica?

Wat zijn prebiotica en probiotica?

Pre- en probiotica zijn voedingssupplementen die direct inspelen op het darmmicrobioom en op de markt worden gebracht om een gezondheidseffect te bewerkstelligen bij de consument.

Het aanbod is legio, maar welke bacteriesoort heb je nodig bij welke gezondheidsklacht? Onderzoekers zijn er nog lang niet uit

Volgens de definitie van de Wereldgezondheidsorganisatie zijn probiotica levende micro-organismen die in een adequate dosering een gezondheidseffect geven.

Je kan probiotica kopen als gefermenteerde voedingsproducten of als supplementen bij de supermarkt, de drogist of online. De meeste probiotische producten bevatten bacteriën die behoren tot de genera Lactobacillus of Bifidobacterium, maar er zijn ook producten die andere bacteriën zoals Streptococcus, Enterococcus, of Escherichia bevatten, of gisten als Saccharomyces boulardii.

Veel producten bevatten één soort micro-organisme als probiotisch ingrediënt, maar er worden ook mengsels van verschillende micro-organismen aangeboden. Al met al is er een enorme variatie aan probiotische producten verkrijgbaar.

Het eten van vezelrijk voedsel is gezond, daar bestaat weinig tot geen discussie over. Prebiotica bieden daarbij de helpende hand. Prebiotica zijn specifieke suikerpolymeren die niet door ons eigen verteringssysteem kunnen worden afgebroken en vooral in de dikke darm als voedsel dienen voor het darmmicrobioom. Prebiotica kunnen worden toegevoegd aan voedingsproducten en worden ook aangeboden als supplementen in pillen, poeders of drankjes

Wat zegt de regelgeving rondom voedingssupplementen?

Regelgeving rondom gezondheidsclaims In Europa beoordeelt de EFSA (European Food Safety Authority) de gezondheidsclaims voor voedingssupplementen, dus ook voor pre- en probiotica.

Het door bedrijven geleverde onderzoek dossier dient als basis voor de evaluatie van een gezondheidsclaim op de verpakking van het product. De EFSA is streng en tot op heden is er geen goedgekeurde gezondheidsclaim voor probiotica en ook voor prebiotica zijn de meeste claims afgewezen.

In andere delen van de wereld zoals Canada, de Verenigde Staten, en Japan is de regelgeving anders en daar zijn wel pre- en probiotica op de markt met een goedgekeurde claim.

Ondanks de afwijzing door EFSA worden in Europa veel pre- en probiotica verkocht en zijn er mensen die baat hebben bij de consumptie van die producten.

Wat zijn natuurlijke bronnen voor prebiotica?

Natuuriljke producten met prebiotica:

  • Inuline: zit in wortels van bepaalde planten (chicorei, artisjokken, schorseneren)
  • Fructo-oligosachariden (FOS): bananen, uien, asperges, prei
  • Galacto-oligosachariden (GOS): peulvruchten en sommige noten

Wat zijn natuurlijke bronnen voor probiotica?

Probiotica zijn echter ook te vinden in gefermenteerde producten.

  • Zuurkool
  • Kimchi (Aziatische zuurkool)
  • Kefir
  • Tempeh
  • Zuurdesembrood

Wat is het effect van antibiotica op je microbioom?

De woorden probiotica en antibiotica hebben een relatie. Antibiotica zorgen ervoor dat beestjes het lichaam verlaten, probiotica zorgen dat er beestjes in het lichaam komen.

In licht van het belang van het microbioom voor ons bestaan is begrijpelijk dat er meer en meer gepleit wordt voor een terughoudend antibioticumbeleid.

Antibiotica hebben naast het gewenste effect op schadelijk bacteriën helaas vaak ook een ongewenst effect doordat ze nuttige spelers in het microbioom uitschakelen. Vooral bij jonge kinderen die volop bezig zijn met het ontwikkelen van een gezond microbioom is een terughoudend antibioticumbeleid gewenst.

Ondanks de genoemde stabiliteit zijn er veel externe factoren die de samenstelling van het microbioom kunnen beïnvloeden, bijvoorbeeld de samenstelling van ons voedsel, of het gebruik van antibiotica en andere medicatie.

Niet zonder reden wordt waar nodig het darmmicrobioom gekoesterd door het gericht toevoegen van micro-organismen (probiotica) of van vezelrijke componenten aan ons voedsel (prebiotica) waardoor de bacteriën in de darm beter persisteren.

Dit artikel is overgenomen van de website www.gezondmicrobioom.nl